شرکت بایک قصد دارد در ۱۹ فروردین ۱۴۰۴ مدل BJ40e Magic Core Electric Drive Edition را در چین عرضه کند. این نسخه EREV (خودروی برقی که با یک موتور بنزینی برد آن توسعهیافته) از آفرودر معروف BJ40، همزمان با حفظ قابلیتهای آفرود، مصرف سوخت بهینه و قدرت بالایی را ارائه میدهد.


قیمت و موقعیت بازار
BJ40e از ۲۲۴,۸۰۰ تا ۲۴۴,۸۰۰ یوان قیمتگذاری شده که معادل حدود ۳۰,۷۷۰ تا ۳۳,۵۰۰ دلار است. این قیمت باعث میشود در کنار مدلهایی مانند لندویند E-Hunter و تانک ۵۰۰ هیبریدی، یکی از گزینههای محبوب برای خریداران SUVهای برقی در چین باشد.
پیش از این بایک BJ40 توسط دیارخودرو در ایران رونمایی شده و قرار بود تا در کشورمان مونتاژ هم بشود اما هنوز بعد از ۴ سال تکلیف آن مشخص نشده است.
همچنین بخوانید:
قوای فنی: ترکیب قدرت و بهینهسازی مصرف سوخت
BJ40e یک خودروی EREV است، یعنی موتور بنزینی مستقیماً به چرخها نیرو نمیدهد و فقط وظیفه تأمین برق برای باتریها را دارد. این ترکیب موجب کاهش مصرف سوخت در مسافتهای طولانی میشود.
⚡ مشخصات فنی اصلی
ویژگی | مقدار |
---|---|
موتور بنزینی | ۱.۵ لیتری توربوشارژ، ۱۸۵ اسب بخار |
موتورهای برقی | دو موتور برقی (محور جلو و عقب) |
توان کلی سیستم | ۴۰۳ کیلووات (۵۴۰ اسب بخار) |
گشتاور | ۶۵۵ نیوتنمتر |
وزن خودرو | ۲۶۴۰ کیلوگرم |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۵.۵ ثانیه |
نکته: با این قدرت، BJ40e میتواند عملکردی نزدیک به تانک ۵۰۰ PHEV داشته باشد اما مصرف سوخت پایینتری ارائه دهد.
🔋 باتری و برد حرکتی
این مدل دارای بسته باتری ۴۰.۳ کیلوواتساعتی از نوع لیتیوم-یونی است که توانایی شارژ سریع DC دارد و در ۳۰ دقیقه، از ۳۰٪ به ۸۰٪ میرسد.
ویژگی | مقدار |
---|---|
برد تمام برقی (CLTC) | ۱۵۲ کیلومتر |
برد ترکیبی (CLTC) | ۱۲۰۰ کیلومتر |
مصرف سوخت (WLTC) | ۱.۳۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
این اعداد نشاندهنده عملکرد بهینه BJ40e در مسافتهای طولانی است و آن را به یک گزینه جذاب برای سفرهای بینشهری تبدیل میکند.
طراحی: همان DNA آفرود، اما با روح الکتریکی
از نظر طراحی، BJ40e تغییرات زیادی نسبت به نسخه بنزینی BJ40 نسل دوم که در ۲۰۲۳ معرفی شد، ندارد.
✅ طراحی جعبهای مشابه مدلهای آفرود کلاسیک مثل جیپ رانگلر
✅ چراغهای جلو و عقب زاویهدار با امضای نوری خاص
✅ جلوپنجره قدرتمند و گلگیرهای پهن
✅ ارتفاع زیاد از سطح زمین برای قابلیتهای آفرود برتر
مقایسه ابعاد بایک BJ40e با چری جتور تراولر :
مدل | طول (mm) | عرض (mm) | ارتفاع (mm) | فاصله محوری (mm) |
---|---|---|---|---|
بایک BJ40e | ۴۷۹۰ | ۱۹۴۰ | ۱۹۶۴ | ۲۷۶۰ |
جتور تراولر T2 | ۴۷۸۵ | ۲۰۰۶ | ۱۸۷۰ | ۲۸۰۰ |
همچنین بخوانید: جتور T2 تراولر شاسی بلند آفرودی ایران خودرو در راه بازار
کابین و تکنولوژیها: ترکیب دیجیتال و آفرود
داخل کابین، BJ40e به سبک خودروهای مدرن چینی، دارای نمایشگرهای بزرگ و سیستمهای هوشمند است.
سیستمهای دیجیتال و هوش مصنوعی
✅ صفحه کیلومتر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی
✅ دو نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی برای راننده و سرنشین جلو
✅ پردازنده Snapdragon 8155 برای پردازش سریع اطلاعات
✅ دستیار صوتی هوشمند مبتنی بر AI
✅ اتصال به اینترنت 5G و بهروزرسانی OTA
💡 نتیجه: کابین این خودرو ترکیبی از یک SUV آفرودی کلاسیک و یک خودروی تکنولوژیک مدرن است.
نتیجهگیری: آیا BJ40e ارزش خرید دارد؟
✅ مزایا:
✔ برد حرکتی بسیار بالا (۱۲۰۰ کیلومتر)
✔ شتاب ۵.۵ ثانیهای، قدرتمندتر از بسیاری از رقبا
✔ مصرف سوخت فوقالعاده پایین (۱.۳۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر)
✔ طراحی آفرود کلاسیک، اما با تکنولوژی روز
❌ معایب احتمالی:
❗ وزن بالای ۲.۶ تُن ممکن است در مسیرهای سخت شیبدار، مانعی برای آفرود باشد
❗ به دلیل استفاده از سیستم EREV، همچنان نیاز به سوخت بنزین دارد
🚙 رقبای اصلی در بازار:
1️⃣ لندویند E-Hunter (برد کمتر، قیمت ارزانتر)
2️⃣ تانک ۵۰۰ PHEV (قدرت مشابه، اما مصرف سوخت بالاتر)
3️⃣ BYD Frigate 07 PHEV (ترکیب بهینهای از عملکرد و قیمت)
نظر شما چیست؟ آیا BJ40e میتواند گزینهای مناسب برای آفرودبازها و مسافران دوربرد باشد؟
source