مکس وستاپن با وجود پول پوزیشن در جده، به مقام دومی جایزه بزرگ عربستان رسید. چارلز لکلرک رانندهی اصلی فراری سوم شد تا اسکار پیاستری، روی سکوی اول برود.


پیست فرمول یک جده در عربستان از سال ۲۰۲۱ میزبان مسابقات جایزه بزرگ است. طول مسیر ۶/۲ کیلومتر با ۵۰ دور برای هر مسابقه، جمعا ۳۰۸/۵ کیلومتر فراهم میکند. پیست جده بعد از اسپا ایتالیا و لسوگاس امریکا، سومین پیست طولانی در یک دور است و به همین دلیل، معمولا خودروها بالاترین سرعت در مسیر مستقیم را ارایه میدهند. عربستان علاوهبر فرمول یک، مسابقات استقامت جهانی WEC و کلاس تورینگ WTCR را میزبانی میکند. مجموعه موتوراسپرت جده با هزینهای در حدود ۵۰۰ میلیون دلار ساخته شده است.
پیاستری با پیروزی مقابل وستاپن و لکلرک در فرمول یک جده به صدر جدول ۲۰۲۵ رسید. اسکار پیاستری با نمایشی مطمئن سومین پیروزی فصل خود را در جایزه بزرگ عربستان سعودی به دست آورد و در این فرآیند به صدرنشین جدید جدول رانندگان تبدیل شد.
شروع مسابقه در پیست کورنیش جده با حوادثی همراه بود؛ زمانی که مکس وستاپن، دارنده پول پوزیشن و پیاستری که در جایگاه دوم قرار داشت، چرخ به چرخ هم شدند و وستاپن در پیچ اول خط را برید. اگرچه رانندهی هلندی در ابتدا پیشتاز بود، اما جریمه پنج ثانیهای برای این حرکت باعث شد پس از دریافت جریمه در پیت استاپ، پشت راننده مک لارن قرار گیرد.
لندو نوریس که پس از تصادفش در مرحله کوالیفایینگ روز شنبه از جایگاه دهم شروع کرده بود، در بخشی از مسابقه که پیشتازان به پیت میرفتند، به رده اول صعود کرد. این راننده بریتانیایی با انتخاب استراتژی مناسب و استفاده از تایرهای سخت در شروع مسابقه، موقتاً پیشتاز شد. اما زمانی که همتیمیاش برای نصب تایرهای مدیوم به پیت آمد، پیاستری جایگاه اول را به دست گرفت و این راننده ۲۴ ساله به تدریج فاصله خود را با رقبا افزایش داد.
رده | شماره | راننده | تیم | دور | زمان/انصراف | امتیاز |
---|---|---|---|---|---|---|
۱ | ۸۱ | اسکار پیاستری | مک لارن مرسدس | ۵۰ | ۱:۲۱:۰۶.۷۵۸ | ۲۵ |
۲ | ۱ | مکس وستاپن | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۵۰ | +۲.۸۴۳s | ۱۸ |
۳ | ۱۶ | چارلز لکلرک | فراری | ۵۰ | +۸.۱۰۴s | ۱۵ |
۴ | ۴ | لندو نوریس | مک لارن مرسدس | ۵۰ | +۹.۱۹۶s | ۱۲ |
۵ | ۶۳ | جرج راسل | مرسدس | ۵۰ | +۲۷.۲۳۶s | ۱۰ |
۶ | ۱۲ | کیمی آنتونلی | مرسدس | ۵۰ | +۳۴.۶۸۸s | ۸ |
۷ | ۴۴ | لوئیز همیلتون | فراری | ۵۰ | +۳۹.۰۷۳s | ۶ |
۸ | ۵۵ | کارلوس ساینز | ویلیامز مرسدس | ۵۰ | +۶۴.۶۳۰s | ۴ |
۹ | ۲۳ | الکساندر آلبون | ویلیامز مرسدس | ۵۰ | +۶۶.۵۱۵s | ۲ |
۱۰ | ۶ | ایزاک هاجار | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۵۰ | +۶۷.۰۹۱s | ۱ |
۱۱ | ۱۴ | فرناندو آلونس | استون مارتین آرمکو مرسدس | ۵۰ | +۷۵.۹۱۷s | ۰ |
۱۲ | ۳۰ | لیام لاسون | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۵۰ | +۷۸.۴۵۱s | ۰ |
۱۳ | ۸۷ | الیور بیرمن | هاس فراری | ۵۰ | +۷۹.۱۹۴s | ۰ |
۱۴ | ۳۱ | استبان اوکون | هاس فراری | ۵۰ | +۹۹.۷۲۳s | ۰ |
۱۵ | ۲۷ | نیکو هاکنبرگ | کیک سائوبر فراری | ۴۹ | +۱ دور | ۰ |
۱۶ | ۱۸ | لنس استرول | استون مارتین آرمکو مرسدس | ۴۹ | +۱ دور | ۰ |
۱۷ | ۷ | جک دووهان | آلپاین رنو | ۴۹ | +۱ دور | ۰ |
۱۸ | ۵ | گابریل بورتولتو | کیک سائوبر فراری | ۴۹ | +۱ دور | ۰ |
NC | ۲۲ | یوکی تسونودا | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۱ | DNF | ۰ |
NC | ۱۰ | پیر گاسلی | آلپاین رنو | ۰ | DNF | ۰ |
از آنجا به بعد پیاستری بدون دردسر در رده اول باقی ماند و با ۲.۸ ثانیه جلوتر از وستاپن مسابقه را به پایان برد. چارلز لکلرک از فراری سوم شد و اولین سکو فصل خود را به دست آورد. نوریس با وجود تعقیب لکلرک تا آخرین لحظات، در جایگاه چهارم قرار گرفت و جرج راسل و کیمی آنتونلی از مرسدس به ترتیب پنجم و ششم شدند. لوئیز همیلتون نیز با قرار گرفتن در رده هفتم به امتیازات فراری افزود.
ویلیامز دیگر تیمی بود که با دو راننده امتیاز گرفت. کارلوس ساینز با کسب جایگاه هشتم، بهترین نتیجه خود تاکنون برای این تیم را ثبت کرد، در حالی که همتیمیاش الکس آلبون در رده نهم قرار گرفت و با وجود فشار ایزاک هاجار از ریسینگ بولز تا آخرین لحظات، این جایگاه را حفظ کرد.
فرناندو آلونسو امروز هم در جایگاه یازدهم از کسب امتیاز بازماند. راننده استون مارتین هنوز در سال ۲۰۲۵ موفق به کسب امتیاز نشده است. لیام لاسون از ریسینگ بولز با وجود دریافت جریمه ۱۰ ثانیهای برای ترک مسیر و فرصتطلبی بعد از یک حادثه با جک دووهان، در جایگاه دوازدهم قرار گرفت. اولی بیرمن و استبان اوکون از هاس به ترتیب سیزدهم و چهاردهم شدند.
رده | راننده | ملیت | تیم | امتیاز |
---|---|---|---|---|
۱ | اسکار پیاستری | استرالیا | مکلارن مرسدس | ۹۹ |
۲ | لندو نوریس | بریتانیا | مکلارن مرسدس | ۸۹ |
۳ | مکس وستاپن | هلند | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۸۷ |
۴ | جرج راسل | بریتانیا | مرسدس | ۷۳ |
۵ | چارلز لکلرک | موناکو | فراری | ۴۷ |
۶ | کیمی آنتونلی | ایتالیا | مرسدس | ۳۸ |
۷ | لوئیس همیلتون | بریتانیا | فراری | ۳۱ |
۸ | الکساندر آلبون | تایلند | ویلیامز مرسدس | ۲۰ |
۹ | استبان اوکون | فرانسه | هاس فراری | ۱۴ |
۱۰ | لنس استرول | کانادا | استون مارتین آرمکو مرسدس | ۱۰ |
۱۱ | پیر گاسلی | فرانسه | آلپاین رنو | ۶ |
۱۲ | نیکو هاکنبرگ | آلمان | کیک سائوبر فراری | ۶ |
۱۳ | الیور بیرمن | بریتانیا | هاس فراری | ۶ |
۱۴ | ایزاک هاجار | فرانسه | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۵ |
۱۵ | کارلوس ساینز | اسپانیا | ویلیامز مرسدس | ۵ |
۱۶ | یوکی سونودا | ژاپن | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۵ |
۱۷ | فرناندو آلونس | اسپانیا | استون مارتین آرمکو مرسدس | ۰ |
۱۸ | لیام لاسون | نیوزیلند | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۰ |
۱۹ | جک دووهان | استرالیا | آلپاین رنو | ۰ |
۲۰ | گابریل بورتولتو | برزیل | کیک سائوبر فراری | ۰ |
نیکو هالکنبرگ با خودروی کیک سائوبر در جایگاه پانزدهم قرار گرفت و پس از او لنس استرول از استون مارتین، جک دووهان از آلپین و گابریل بورتولتو از کیک سائوبر به ترتیب در ردههای شانزدهم تا هجدهم قرار گرفتند. امروز دو راننده مسابقه را به پایان نرساندند: پیر گاسلی از آلپین و یوکی سونودا در جریان یک حادثه در دور اول با هم برخورد کردند و از رقابت خارج شدند.
حالا در صدر، پیاستری با ۱۰ امتیاز اختلاف نسبت به همتیمیاش نوریس به بالای جدول رسیده تا اولین راننده استرالیایی در ۱۵ سال اخیر باشد که صدرنشین فرمول یک است. آخرین بار مارک وبر، مربی کنونی پیاستری در تیم مکلارن، این عنوان را به دست آورده بود.
رده | تیم | امتیاز |
---|---|---|
۱ | مکلارن مرسدس | ۱۸۸ |
۲ | مرسدس | ۱۱۱ |
۳ | ردبول ریسینگ هوندا RBPT | ۸۹ |
۴ | فراری | ۷۸ |
۵ | ویلیامز مرسدس | ۲۵ |
۶ | هاس فراری | ۲۰ |
۷ | استون مارتین آرمکو مرسدس | ۱۰ |
۸ | ریسینگ بولز هوندا RBPT | ۸ |
۹ | آلپیین رنو | ۶ |
۱۰ | کیک سائوبر فراری | ۶ |
در جدول تیمهای فصل ۲۰۲۵، حالا مکلارن امید اول قهرمانی است و ظاهرا میتواند پادشاهی ردبول و مرسدس که سالهای متمادی وجود داشت را خاتمه دهد. برخلاف انتظار، ردبول و فراری ردههای سوم و چهار را گرفتهاند؛ اما مرسدس در جایگاه دوم جدول است. پانزده روز بعد از جایزه بزرگ عربستان، پیست میامی در امریکا میزبان ششمین مسابقه از فرمول یک ۲۰۲۵ خواهد بود.
source