Wp Header Logo 1561.png

شرکت فورد آمریکا با اعتراف به اینکه خودروسازان چینی جلوتر هستند از آن‌ها به عنوان تهدیدی وجودی نام برده است.


تا همین چند سال پیش غالب ساخته‌های خودروسازان چینی اسباب شادی و خنده دنیای خودرو را فراهم می‌کردند اما حالا شرایط تغییر کرده است. چینی‌ها نه تنها تا حدی زیادی کپی کاری از برندهای مطرح جهان را متوقف کرده‌اند بلکه از نظر مهندسی نیز پیشرفت‌های چشمگیر داشته‌اند. با وفور نیروی کار ارزان و دسترسی به مواد خام موردنیازی که خودروسازان بین‌المللی آرزوی دست‌یابی به آن‌ها را دارند، شرکت‌های چینی به کابوس خودروسازان سطح اول جهان تبدیل شده‌اند.

اکستریم VX اکستریم VX

مدیرعامل فورد پس از حضور در کشور چین و تست برخی خودروهای ساخت این کشور گفته است خودروسازان چینی “تهدیدی واقعی” هستند. عبارت Existential Threat  تهدید وجودی برای برندهای خودروساز جهان را در کلام جیم فارلی نشان می‌دهد. او در یکی از سفرهای خود با جان لاویر مدیر مالی ارشد شرکت فورد، اذعان کرده چینی‌ها جلوتر از فورد حرکت می‌کنند.

مدیر ارشد فورد خاطرنشان می‌سازد این فیلم را قبلاً دیده است. منظور او خیزش تویوتا، هوندا و دیگر خودروسازان ژاپنی است که توانستند در دهه‌ی ۷۰ و ۸۰ میلادی سهم زیادی از فروش برندهای آمریکایی را به خود اختصاص دهند. فارلی به‌طور مشابه رشد خودروسازان چینی را به پیشرفت قابل‌توجه هیوندای و کیا در چند دهه اخیر و به ویژه در زمینه تولید خودروهای برقی تشبیه می‌کند؛ اما فورد چگونه با چینی‌ها مبارزه خواهد کرد؟ چندی پیش فارلی اعلام کرد یک تیم ویژه در حال کار روی پلتفرمی مخصوص برای خودروهای برقی ارزان‌قیمت هستند تا هم با تسلا و هم با چینی‌ها رقابت کند. در همین اثنا کراس اور برقی پوما رخ‌نمایی کرده اما احتمال عرضه آن در آمریکا بالا نیست. بازار اصلی پوما برقی می‌تواند اروپا باشد یعنی جایی که فورد اخیراً اهداف جاه‌طلبانه خود برای برقی شدن تا سال ۲۰۳۰ را تغییر داده است.

فورد از نظر تولید خودروهای برقی خیلی قدرتمند نبوده است. قرار بود در سال ۲۰۲۷ یک شاسی‌بلند برقی سه ردیفه تولید شود اما نهایتاً این برنامه متوقف شد. همچنین فورد سرمایه‌گذاری روی خودروهای برقی را ۱۰ درصد کاهش داده و تولید نسل جدید F-150 برقی را نیز برای دومین بار به تعویق انداخته است. این خودرو قرار بود سال ۲۰۲۵ از راه برسد اما ابتدا اعلام شد در سال ۲۰۲۶ تولید خواهد شد و حالا گفته می‌شود در سال ۲۰۲۷ معرفی می‌شود. با بررسی وضعیت شرکت فورد در سال‌های اخیر شاهد اتخاذ تصمیمات جالبی هستیم. سال قبل بود که تولید فیستا به عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار اروپا متوقف شد. قبل از آن هم عرضه موندئو در سال ۲۰۲۲ خاتمه یافته بود و همین سرنوشت سال آینده در انتظار فوکوس است. این سه خودرو سال‌ها قبل در بازار آمریکا بازنشسته شده‌اند.

دولت‌های زیادی در دنیا خطر خودروسازان چینی را درک کرده‌اند و به همین خاطر تعرفه‌های سنگینی را روی خودروهای برقی وارداتی از این کشور در نظر گرفته‌اند. هفته پیش بود که تعرفه ۱۰۰ درصدی دولت بایدن روی خودروهای برقی ساخت چین نهایی شد و قرار است از ۲۷ سپتامبر اعمال شود. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا هم هفته آینده رای به وضع تعرفه‌های بیشتر روی این خودروها بدهد. اتحادیه اروپا در نظر دارد برای محصولات سایک تعرفه ۳۶.۳ درصدی در نظر بگیرد و احتمالاً جیلی به عنوان برند مادر ولوو هم با تعرفه ۱۹.۳ درصدی روبرو خواهد شد. این میزان تعرفه برای محصولات بی وای دی می‌تواند ۱۷ درصد باشد. البته بنا به گزارش بلومبرگ این میزان تعرفه‌ها احتمالاً بیشتر خواهند شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵

از مجموع ۶ رای

source

separjelo.ir

توسط separjelo.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *